Tag dine følelser alvorligt

Tag dine egne reaktioner alvorligt og føl godt efter, hvad DU har behov for. Hvil ikke på forestillingen om, at "astma er der så mange der har. Nu skal vi bare igennem det her, så falder alting til ro", hvis du kan mærke, at du og familien ikke trives i en længere periode.

Gode råd

  • Definér for dig selv, hvor længe du synes det er rimeligt at have det sådan. Er det herefter ikke blevet bedre, har du brug for hjælp
  • Måske har du en ven eller veninde, som er god at snakke med – prioriter mere tid til dem, du ved, du kan dele dine tanker med
  • Søg hjælp hos en terapeut, som er helt udenforstående. Det er en fordel for mange, som føler det som en lettelse at tale med én, som har overskud til at lytte og støtte.

Husk altid, at det ikke er en falliterklæring at søge hjælp, tværtimod. Det kan være det bedste, du nogensinde gør for din familie.

Vær opmærksom på, at samtaler hos en terapeut ikke nødvendigvis er mange alenlange seancer med dybdeborende psykologi. Det kan være I bare har behov for et frirum, hvor jeres fokus er jer selv og/eller hinanden.

Søg hjælp alene

Har du behov for et rum til dine egne følelser, er det en god idé at kontakte en terapeut, fx en psykolog.

Søg hjælp sammen

For mange kan det være forløsende at gøre det til et fælles problem. Så undgår I, at I går rundt med jeres tanker og bekymringer i ensomhed.

Familieterapeuter er vant til at snakke om den slags problemer, og de tager hånd om familien som helhed – samtalerne handler ikke om nødvendigvis om sygdommen. Under samtalerne fokuserer I på, hvordan det er at være jeres familie.

Plej dig selv og dit parforhold

Midt i al virakken om sygdom og daglige udfordringer kan det være svært at huske sig selv. Men det er næsten det allervigtigste.

Uden dit og din partners overskud fungerer alting dårligt, og det bliver endnu hårdere at få tingene til at fungere for familien.

Derfor skal I huske jer selv og hinanden. Find på ting, som kan krydre jeres liv og skab små eller store oaser i den travle hverdag.

Eksempler på oaser kan være at prioritere tid til

  • En løbetur
  • en kop the med veninderne
  • Fredagsøl med kollegerne
  • at gå fx til sport, yoga eller noget du føler gavner din krop og sjæl
  • at se en god film med ungerne selvom huset flyder
  • at finde ud af, om der er råd til fx rengøringshjælp, så I slipper for det i weekenderne
  • at takke ja, når bedsteforældrene tilbyder at komme med aftensmaden
     
Fortæl din historie

Del ud af dine erfaringer og hjælp andre pårørende til småbørn med astma. Skriv til os på hg@astma-allergi.dk